Τίποτε πιο αποκαλυπτικό, από όσα συμβαίνουν στη συντήρηση των μνημείων ή στην ανέγερση μουσείων και κέντρων πολιτισμού. Περισσότερο από ποτέ, η συμβολή των οικονομικών κολοσσών είναι ολοένα και πιο ορατή, αποτελεσματική και αναγκαία. Το παράδειγμα της Ιταλίας, που διακινήθηκε πρόσφατα στα διεθνή ΜΜΕ ως περίπτωση ιδιαίτερου βάρους, είναι ενδεικτικό.
Μια από τις βαριές βιομηχανίες της Ιταλίας, η μόδα, έρχεται όχι μόνο να αναπληρώσει το κράτος στη συντήρηση μνημείων αλλά να πάρει την πρωτοβουλία κινήσεων και να κερδίσει τις εντυπώσεις, καθώς μεγάλοι οίκοι μόδας εφαρμόζουν εκτενή προγράμματα αναστήλωσης που συνολικά αντιστοιχούν σε δεκάδες εκατομμύρια ευρώ.
Ίσως είναι ο καιρός της κοινωνικής ανταπόδοσης, όπως είπε ο Τζαν Τζάκομο Φερούτσι, εκτελεστικός διευθυντής του οίκου Versace, που ανακαινίζει την περίφημη Galleria Vittorio Emanuele II στο Μιλάνο. Ίσως και της ανάγκης βελτίωσης της δημόσιας εικόνας τους (ο οίκος Prada ελέγχεται για φοροδιαφυγή, κατηγορία την οποία απορρίπτει), περισσότερο όμως δείχνει να είναι η ανάγκη πλήρωσης ενός κενού. Καθώς το κράτος υποχωρεί, απελευθερώνεται χώρος. Στην Ιταλία η κρίση εξαρχής είχε πλήξει τη διαχείριση της ευρύτατης πολιτιστικής κληρονομιάς της χώρας, της πιο πυκνής σε όλη την Ευρώπη, και είχε θέσει ζητήματα ιεράρχησης και ελέγχου. Το μεγάλο απόθεμα κεφαλαίου που έχει ο ιδιωτικός τομέας στις πρωτοπόρες βιομηχανίες της χώρας, όπως είναι η μόδα, έρχεται τώρα να υπηρετήσει την κοινωνία με τον τρόπο της ανάπτυξης δικτύων και ενθάρρυνσης των συνεργειών κατά τον τρόπο του πρώιμου 21ου αιώνα.
Κτίριο ορόσημο του Μιλάνου, η Γκαλέρια Βιτόριο Εμανουέλε Β΄ είναι σε πρόγραμμα ευρείας αποκατάστασης, με κύριο χορηγό τον οίκο Versace, που διέθεσε 1,5 εκατ. ευρώ. Αντίστοιχο ποσόν είχε διαθέσει και ο οίκος Prada.
Ο οίκος Versace, που ανοίγει νέο κατάστημα μέσα στην Γκαλέρια του Μιλάνου, δηλώνει κερδοφορία από το 2011 και το 2013 είχε αύξηση κατά 17% έναντι του 2012. Το 40% των εσόδων προέρχεται από τα αξεσουάρ και η επιστροφή σε υψηλό τζίρο δεν είναι άσχετη από την αναδιάταξη της κοινωνικής διαστρωμάτωσης σε όλον τον κόσμο. Καθώς οι Ευρωπαίοι δαπανούν λιγότερα για είδη πολυτελείας, η απώλεια υπερκαλύπτεται από τις αναδυόμενες μεσαίες τάξεις της Ινδίας, της Κίνας και άλλων χωρών της Ασίας.
Η Πιάτσα ντι Σπάνια, στη Ρώμη, ευεργετήθηκε με χορηγία 1,5 εκατ. ευρώ από τον οίκο Bulgari.
Μοντέλο συνύπαρξης
Ειδικά η Galleria Vittorio Emanuele II με τη διπλή στοά και τον γυάλινο θόλο (κατά το μεγαλοπρεπές πρότυπο του 19ου αιώνα) βρίσκει και πάλι τη λάμψη της με αποκατάσταση οροφογραφιών και αρχιτεκτονικών στοιχείων, σε μια διαδικασία συντήρησης ώς τον Απρίλιο του 2015. Αρχιτεκτόνημα που άρχισε να σχεδιάζεται το 1861, τη χρονιά ίδρυσης του ενωμένου Βασιλείου της Ιταλίας, έχει μεγάλο συμβολισμό. Ολοκληρώθηκε το 1877 και ονομάστηκε προς τιμήν του πρώτου βασιλιά της χώρας, έμβλημα μιας νέας κατεύθυνσης (συμβολικά τοποθετημένο ανάμεσα στη Σκάλα και το Ντουόμο). Εκεί, στο σημείο που η κουλτούρα της Λομβαρδίας συναντά τον απόηχο της Αυστρίας και της Γαλλίας, ξαναγεννιέται σήμερα μια άλλη ερμηνεία του τρόπου με τον οποίο η Ιταλία μπορεί να δείξει ένα μοντέλο συνύπαρξης.
Σχόλια
Στο logiosermis.net δημοσιεύεται κάθε σχόλιο. Θεωρούμε ότι ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφέρει ελεύθερα τις απόψεις του, οι οποίες εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Τα συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Περισσότερα στις οδηγίες χρήσης.